Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Tilbudsbeskrivelse

Rindum Kjærgaard

En aktuel beskrivelse af skoletilbuddets rammer og indhold med forbehold for ændringer, idet skoler er dynamiske organisationer i løbende udvikling.

 

Skolens fysiske rammer

Skolen er beliggende i Ringkøbings nordlige udkant i dejlige naturomgivelser og består af hovedbygning, som indeholder bibliotek, mødelokaler, personalerum og kontor. Klasselokaler og diverse faglokaler er placeret i de omkringliggende undervisningsbygninger.

Skolen råder over et passende antal undervisningslokaler, hvor der ofte er mulighed for at løsninger til enkelte elevers behov. Skolen har faglokaler i natur/teknik, fysik, musik, billedkunst og et stort værksted.

 

Skolens afdelinger og målgrupper

Rindum Kjærgaard er en af Ringkøbing-Skjern Kommunes specialskoler med tilbud til børn med særlige behov og tilbyder undervisning efter folkeskoleloven. Skolen dækker fra 0.-10. klasse. Elevernes intelligensniveau er inden for normalområdet, men er ofte udfordret funktionelt. 

 

Eleverne har personlige, emotionelle og sociale udfordringer, som giver sig til udtryk ved problematikker inden for adfærd, kontakt og trivsel. Eleverne har meget svært ved at indgå i almindelige skoletilbud og de sociale sammenhænge det kræver.

 

En målgruppe herunder er:

Elever som er udredt med diagnoser ADHD/ADD/NLD og lignende problematikker og med udad reagerende adfærd.

Elever med reaktiv tilknytningsforstyrrelser og tidlige følelsesmæssige skader.

Socialt udsatte elever med særlige behov.

 

En anden målgruppe er elever med:

Elever inden for ASF området/ Elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser 

  • Generelle udviklingsforstyrrelser / GUA

  • Infantil autisme 

  • Atypisk autisme.

  • Lignende funktionelle udfordringer.

 

Disse to målgrupper er fordelt i to afdelinger.

 

Hold-/klassestørrelser

Eleverne er tilknyttet små selvstændige klasser med 6-9 elever, hvor der kan være spredning i klassetrin. Det kan forekomme, at elever i perioder kan have helt individuel tilknytning til en klasse.

Hver elev har egen individuel arbejdsplads men samtidig mulighed for at indgå i klassens fællesaktiviteter og emner. Derudover er der muligheder for aktiviteter på tværs af team + enkelte emnedage for hele skolen.

 

 

Til hver klasse er der tilknyttet 2 lærere og 1 pædagog. 

Alle elever har en primær kontaktvoksen, og der arbejdes med individuelle mål og ugentlige samtaler + fokus på udvidet forældresamarbejde.

 

Dagligdagen – skema, skoledagens længde, undervisningsformer og særlige aktiviteter

Skoledagen er som udgangspunkt fra kl. 8.00 - 14.30 og fredag til kl. 12.30. Eleverne møder ind i egen klasse, hvor morgenen starter med diverse fællesaktiviteter: morgenmøde eller gåtur eller evt. personlig aktivitet. Efterfølgende er dagen som udgangspunkt bygget op om fag, tilpasset den enkelte elevgruppe.

 

Udover almindelige skolefag arbejdes der med elevernes personlige og sociale udvikling og elevens sociale relationer specielt i forhold til klassen. Dette arbejde varetages oftest af teamets pædagoger og kan have en selvstændig placering i skemaet.

 

Der er mulighed for forskellige praktiske og kreative aktiviteter. Skolen råder over gode udenoms arealer med have, skov og eng, som inddrages i undervisningen.

Skolen råder over 4 minibusser, som bruges til kørsel ift. idræt og svømning og bruges til ture og undervisning ud af huset.

Der er som udgangspunkt tilbud om 2-3 dages lejrskole hvert skoleår for alle klasser.

 

Skolen tilrettelægger et fagligt tilbud, som er tilpasset den enkelte elev. Skolen tilbyder almindelige skolefag med særlig vægt på dansk, matematik, sprogfag, idræt og natur/teknik og fysik.

 

I forbindelse med gennemgang af den udvidede meddelelsesbog på det årlige statusmøde afgøres, i samarbejde med forældre og PPR, om eleven skal fritages fra enkelte fag, obligatoriske nationale tests og evt. Folkeskolens Prøver samt evt. tilpasset skoledagens længde.

Der er som udgangspunkt fokus på Folkeskolens skriftlige og mundtlige prøver i dansk, matematik og engelsk. Der er prøveaftale med Ringkøbing Skole ift. andre prøver.

 

Pædagogisk tilgang og børnesyn, herunder mål for børnenes udvikling

Rindum Kjærgaard er en skole under folkeskoleloven og forsøger at udvikle elevernes faglige potentiale under hensyntagen til deres individuelle udfordringer. 

 

Skolen arbejder aktivt med elevernes trivsel herunder deres personlige, emotionelle og sociale udvikling.

 

Gennemgående arbejdes der målrettet på, at få eleverne til at indgå i sociale og faglige fællesskaber under hensyntagen til deres individuelle udfordringer, at eleverne oplever normalitet og en skoleverden, der afspejler omverdenen i det omfang, det er muligt samt, at eleverne har mulighed for at vende tilbage til folkeskolen, hvis det er muligt.

 

Skole-hjemsamarbejde

Alle elever har sin egen kontaktvoksen, som formidler samarbejdet mellem hjemmet og skolen. Den daglige kontakt mellem skole og hjem sker via Aula eller telefon. 

Forældre og samarbejdspartnere er altid velkomne til at aftale samtaler gennem hele skoleåret ved behov. Disse kan gennemføres onsdage, hvor personalet har forlænget tilstedeværelsestid, men andre tidspunkter er også mulige.

Forældrene indbydes til statusmøde i efteråret, hvor den udvidede meddelelsesbog og elevens udvikling gennemgås. Forældrene modtager inden statusmødet en revideret udvidet meddelelsesbog. Der er fast 2 skolehjemsamtaler om året. Er der ønske om yderligere samtaler, aftales disse efter behov.

Skolen dækker hele Ringkøbing-Skjern Kommune og mange elever har visiteret special-taxakørsel i forbindelse med skolegang. Dette evalueres løbende, således eleverne benytter offentlig transport eller egen befordring, når det er muligt.

 

Skolens øvrige samarbejdspartnere

Skolen har fast sparring med PPR 2 gange om måneden og inddrager her relevante fagpersoner f.eks. talepædagog, ergoterapeut eller andre.

Skolen samarbejder med Børn og Familie og evt. tilknyttede sagsbehandlere, familievejledere eller andre ressource-personer. 

Der er udvidet samarbejde med UU-vejleder for skolens ældste elever.

 

Tilknyttet skolefritidsordning/klubtilbud

Skolen har mulighed for udvidet åbningstid/pasning for skolens mindste elever, når dette skyndes relevant: mandag – torsdag til kl. 16.00 og fredag til kl. 14.30.

Rindum Kjærgaard har et samarbejde omkring feriepasning med Ringkøbing Skoles Klubtilbud for børn i alderen 4.-6. klasse. Der er intet pasningstilbud mellem jul og nytår på Rindum Kjærgaard.

 

Ledelse og organisering - kontaktoplysninger

Skolens ledelse udgøres af skoleleder og viceskoleleder. Kontakt oplysninger fremgår af skolens hjemmeside.

Skolen er organiseret i team, som hver har egen koordinator.

Skolens personale udgøres af 2/3 lærere og 1/3 pædagoger samt enkelte pædagogmedhjælpere. 

Skolen forsøger fortløbende at uddanne personalet med faglige og pædagogiske kompetencer. Dette gøres både gennem sparring og interne kurser for hele skolen samt individuelle relevante kurser. Skolen har især fokus på relevant viden inden for de diagnoseområder skolen dækker.

 

Visitation
Det er elevens distriktsskole/aktuelle skoletilbud, som indstiller til specialtilbud ved kommunens centrale visitationsudvalg på baggrund af en pædagogisk-psykologisk vurdering foretaget af PPR.

Visitationsudvalget foretager en faglig helhedsvurdering af barnets særlige behov og træffer afgørelse om skoleplacering på den baggrund.

Hvis dit barn ikke er indskrevet i en almen skole i Ringkøbing-Skjern Kommune, kan du kontakte specialkonsulent Therese Nørremark Laursen (Dagtilbud og Undervisning) på tlf. 9974 1130 for vejledning.


Opdateret 05.12.23