Principper i hverdagen mellem børn og voksne på Rindum Kjærgaard
- Alle børn gør det bedste, de kan.
- Børn og forældre mødes med anerkendelse, respekt og ligeværdighed.
- Den voksne er en autoritet uden at være autoritær.
- Den voksne er nærværende og opmærksom
- Den voksne er rollemodel.
- Den voksne er autentisk og troværdig.
Principper for det professionelle lærer- og pædagogarbejde på Rindum Kjærgaard.
- Der arbejdes målrettet og struktureret omkring eleverne.
- Alle elever uanset baggrund og diagnose har krav på et meningsfuldt og udfordrende undervisningstilbud og socialt læringsmiljø, der tilgodeser deres individuelle behov.
- Eleverne møder engagerede lærere, som er opdateret i forhold til didaktik og fagenes mål, og som udfordrer eleverne ud fra forskellige læringsformer.
- Eleverne møder engagerede pædagoger og lærere, som er opdateret i forhold til pædagogisk viden og pædagogiske redskaber, og som har blik for hele barnet.
- Vi støtter og udfordrer barnets forskellige forudsætninger for dannelse.
- Det skal være sjovt, trygt og sikkert at lære. Alle skal opleve at lykkes.
- Vi støtter barnet i det sociale samvær, så grundlag for positiv fællesskabsfølelse opstår.
- Ekskursioner, kreative og praktiske fag er en del af skolens hverdag. Der skabes mulighed for at udvikle kunnen, forståelse og samarbejde i et fællesskab. Læreren er ansvarlig for det faglige indhold og mål.
- Årsplanen er grundlaget for den individuelle faglige planlægning, målsætning og evaluering, som beskrives i den udvidede meddelelsesbog (tidligere elevplan).
- Den udvidede meddelelsesbog sendes via Aula. Den er et aktivt dokument, hvor informationer, mål og evalueringer noteres, og som drøftes i teamet mindst èn gang om måneden.
- Eleverne deltager i nationale overgangs tests og aflægger Folkeskolens Prøve, hvis det skønnes, at den enkelte elev til opnå et passende fagligt og personligt udbytte.