Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mobbepolitik

Revideret februar 2022

Rindum Kjærgaards værdier og pædagogisk målsætning/mobbepolitik.

Udarbejdet på baggrund af skolens værdier og principper for det professionelle lærer-/pædagog arbejde. Se skolens hjemmeside.

Indhold :

God tone og fremtoning 

Mobbepolitik

Organisering af arbejdet i forhold til mobning

Digital mobning 

Skolens værdier, regelsæt, god tone og fremtoning.

Skolens værdier er bundet op på en anerkende tilgang i forhold til elever og personale. Det vil sige en umiddelbar respekt for det enkelte individ både elever og personale. Dette skal samtidig foregå i et fælleskab, hvor respekten og forståelsen går begge veje. Trods elevernes udfordringer har skolen forventninger til den gode fremtoning, men under hensyntagen til den enkelte elevs kompetencer og mulighed for personlig læring.

Den gode fremtoning forstås meget bredt: sprogbrug, kropssprog, påklædning, opførsel, respekt for andre og deres ejendele, samværsregler, anerkendelse og respekt af hinandens forskelligheder og forskellige meninger, kulturer og baggrunde.

Forældre og personale har et fælles grundlæggende ansvar for barnets sprogbrug og fremtoning. Det forventes, at voksne siger fra, når børns sprogbrug ikke er passende, og når sprogbrug kan støde andre mennesker.

Påklædning udsender signaler. Skolen anbefaler at tøjet er tilpasset en skole og undervisningssituation. Det vil sige at tøjet i form eller påtrykte budskaber er tilpasset dette.  

 

Både børn og voksne bruger som udgangspunkt et anerkendende sprog. Når vi henvender os til hinanden, skal vi altid gøre opmærksom på de gode ting, vi ser og hører.

 

Brug en venlig henvendelse, hvis du får brug for at fortælle andre, at du synes dårligt om det, de siger eller gør.

 

Du skal udvise positive holdninger over for andres meninger, tro og overbevisninger.

 

Du skal være hensynsfuld og hjælpe, når der er brug for det. Være til at stole på og stå ved dine handlinger.

 

Du skal være en god kammerat og kollega.

 

Truende og voldelig adfærd over for elever og personale accepteres ikke. Det betyder, at skolen er forpligtet til at tage speciel hensyn til de personer adfærden er rettet imod. Skolen tager i de enkelte tilfælde beslutning om, hvordan elever og personale beskyttes bedst muligt. Her efter vurderes , hvordan der eventuelt kan skabes læring og forebyggelse.

 

Skolen forventer respekt for andre ejendele og værdier herunder skolens materialer og indretning. Hvis ting ødelægges eller forsvinder, skal de som udgangspunkt erstattes medmindre andre hensyn gør sig gældende. I hver enkelt tilfælde overvejes dette ud fra pædagogiske, moralske og personlige forhold.  

 

Mobning tolereres ikke. Se mere under afsnit om mobbepolitik.

 

I undervisnings- og læringssituationer skal mobiltelefoner være afleverede i skolens varetægt med mindre andet er aftalt. I visse situationer kan voksne bestemme, at mobiltelefoner ikke må medbringes. Mobiltelefoner kan bruges i undervisningen, hvis de voksne skønner det gavnligt. Se mere under mobil politik.

I forhold til dette værdisæt er skolens voksne gode rollemodeller.

 

Mobbepolitik:

Rindum Kjærgaard vil ikke acceptere mobning af nogen art.

Alle – elever, forældre, personale og ledelse har et fælles ansvar for, at mobning ikke finder sted på skolen.

Opstår mobning, skal der gribes ind øjeblikkeligt.

Det er elevernes kontaktlærer/-pædagog, der håndterer problemet med inddragelse af hele gruppen/klassen.

I skolens hverdag arbejdes der målrettet med at udvikle og styrke elevernes sociale kompetencer

 (selvindsigt, selvkontrol, konflikthåndtering, motivation m.v.).

Elever og personale har i alle skolens klasser udarbejdet fælles sociale og kulturelle spilleregler.

 

Vi anvender DCUM`s ( Dansk center for undervisningsmiljø) definition på mobning:

Mobning er et systematisk forsøg på at skade en anden person og udelukke denne person fra fællesskabet, f.eks. en bestemt elev i klassen.

Mobning kan ske ved, at en bestemt person udpeges som mærkelig og dermed ikke som en del af gruppen. På den måde skader man denne person, man forfølger ham/hende og stopper ikke med at drille, slå, råbe, skrive dårlige ting eller grine, selv om den forurettede siger stop.

Når man mobber, bruger man sin magt i gruppen på en meget negativ måde. Man gør sig til herre og dommer over en anden person, som man forsøger at skade.

Det er mobning, når andre ikke respekterer en bestemt person og dennes grænser for, hvad der er acceptabelt. Det er mobning, når man ser ned på en anden person og bevidst nedgør den anden, for eksempel ved:

  • at latterliggøre, blandt andet at bruge nedladende øgenavne
  • at udstille en anden negativt, for eksempel at tale eller skrive grimme og onde ting om den anden
  • at sprede skadelige rygter
  • flere gange at udelukke den anden fra at være med til aktiviteter
  • bevidst at ignorere den anden person, for eksempel ved ikke at tale til ham/hende eller vende sig bort
  • at true den anden og få ham/hende til at føle sig utilpas og bange
  • at tage eller ødelægge den andens ting
  • at slå eller få den anden til at gøre ting, som han/hun ikke vil.

 

Organisering af arbejdet i forhold til mobning:

Skolen har nogle faste procedurer og retningslinjer i forhold til at forebygge og arbejde med mobning.

Der er personale ude sammen med eleverne i alle pauser og som ofte støtter i aktiviteterne.
 

Der holdes jævnlige og målrettede samtaler med eleverne. Her drøftes faglige, personlige og sociale problemstillinger med eleven. Disse samtaler foretages som udgangspunkt af elevens kontaktvoksen.
 

Elevens kontaktperson har et særligt ansvar for, at der er fokus på elevens trivsel.
 

Skolens personale er forpligtiget på udvidet forældresamarbejde.

 

Både i undervisningen og i de socialpædagogiske aktiviteter arbejdes med social træning ud fra de individuelle mål, der er opstillet i elevplanen.

 

Endelig anvendes den årlige trivselsmåling fra Ministeriet For Børn, Undervisning og Ligestilling i skolens arbejde.

 

Undervisningsmiljøvurdering med tilhørende handleplan gennemføres hvert 3. år.
 

Skolens mobbepolitik indgår i elevrådets arbejde, således elevrådet kan blive en aktiv medspiller i dette.

 

Rindum Kjærgaards antimobbestrategi mod digital mobning.

Hvad er digital mobning?

Digital mobning dækker over krænkende, nedværdigende og ekskluderende handlinger, som børn og unge udsættes for gennem sociale medier eller via fx SMS. Digital mobning adskiller sig fra den ikke-digitale mobning på følgende måder:

Den digitale mobning kan stå på 24 timer i døgnet og er ikke begrænset til kun at forekomme i skoletiden.

Der er en vis anonymitet ved de sociale medier, der skaber stor usikkerhed blandt eleverne, idet man ofte ikke kender afsenderen.

Det er særlig problematisk at blive udsat for digital mobning, fordi man ikke ved, hvor mange der har set eller delt de krænkende kommentarer eller billeder, og fordi man ikke altid kan slette dem igen.

Hvordan forebygger skolen digital mobning?

Digital trivsel afhænger af digital dannelse og af at besidde en kritisk, etisk og respektfuld social bevidsthed i forhold til sig selv og andre.

Fra skolestart arbejder skolen med at opbygge en god digital kultur/ digital dannelse i forhold til, hvordan digitale værktøjer understøtter læring og trivsel og hvordan man opfører sig anerkendende og respektfuldt på de sociale medier. Skolens ledelse og personale sikrer at:

Digital dannelse implementeres i elevernes skoledag og i forbindelse med forældremøder.

Alle ansatte og elever ved, hvad der er god adfærd på de sociale medier og hvad digital mobning er.
 

Der gennemføres undervisningsforløb med elever på udvalgte klassetrin med fokus på digitale medier og digital etik. Forældre kan inddrages i dette arbejde.

Hvordan håndterer skolen digital mobning?

Når skolen bliver opmærksom på digital mobning, følger skolen sin antimobbestrategi for håndtering af mobning.


Hvordan håndterer forældrene digital mobning?

Det er vigtigt, at skole og forældre har et meget tæt samarbejde i forhold til digital mobning.

Forslag til forældreinitiativ:

Tal først og fremmest med barnet/den unge om, hvad der er sket. Få barnet/den unge til at vise dig sms'en/opslaget og tag om muligt et screenshot.

Tag evt.  kontakt til mobberens/mobbernes forældre, hvis det drejer sig om nogle, I kender.

 

Tag kontakt til barnet/den unges kontaktlærer/pædagog eller skolens ledelse, hvis den digitale mobning er foregået i skoletiden, er foregået mellem to/flere klassekammerater, eller hvis I har brug for vejledning.
 

Er dit barn/den unge postet på et uønsket billede, findes der hjælp på sitet https://redbarnet.dk/sletdet/

Husk at følge op på hændelserne efterfølgende. Gerne flere gange.