Uni-login og MitID

Er du ny forældre og har aldrig haft et uni-login så læs og følg venligst vedhæftede vejledning. Du kan fra vores hjemmeside klikke i øverste højre hjørne under "Aula-login" når du skal oprette/bruge dit uni-login.
Har du glemt dit brugernavn og/eller kode, så følg samme vejledning og log ind med dit MitID. Herefter får du oplyst det allerede oprettede brugernavn og kan samtidig lave en ny kode.

MitID kan nu anvendes sammen med Unilogin

For at skabe bedre sammenhæng i de offentlige loginløsninger har Styrelsen for It og Læring gjort det muligt at anvende MitID, når du skal logge ind i løsninger, der kan tilgås med Unilogin.

MitID er Danmarks nye digitale ID, som det i dag er muligt at logge ind i en række offentlige løsninger med.
Det er nu også muligt at anvende MitID, når du som forælder eller udskolingselev skal logge ind i løsninger, der kan tilgås med Unilogin.

Alle forældre kan anvende denne mulighed, når de har fået deres nye MitID. Som elev kan du få MitID, hvis du er fyldt 13 år. Det kan du få ved at henvende dig til borgerservice. Er du fyldt 15 år vil du automatisk modtage brev om MitID. Du kan læse meget mere om udrulningen af MitID på MitID.dk. Her kan du blandt andet læse om, hvorfor NemID bliver til MitID, og om MitID app, MitID kodeviser og om MitID kodeoplæser.
Hvis du fx bestiller en MitID kodeviser, vil du få en adgangskode, når du aktiverer kodeviseren. Denne adgangskode kan du bruge uden kodeviseren, så du i en række sammenhænge kan nøjes med at logge ind med dit MitID brugernavn og adgangskode.

Styrelsen for It og læring har lavet trin-for-trin-guides til, hvordan du logger på med MitID. Der er en guide til elever i udskolingen og en guide til forældre. Se de vedhæftede guides.

Se vedhæftede trin-for-trin guide til login med MitID

Få et Unilogin - Forælder.pdf

Login med MitID.pdf