Statusmøder mm.

Statusmøder, supervision og skole-hjemmøder.

Statusmøder, supervision og skole-hjemmøder afholdes efter følgende retningslinjer:

Statusmøder:

1. Med udgangspunkt i elevplanen afholdes statusmøder. Den udvidede meddelsesbog færdiggøres i sep. – okt.
  2. På statusmøderne drøftes relevante forhold vedr. elevens personlige, sociale og faglige udvikling, herunder fremtidig skolegang og evt. fritagelse for nationale overgangstests og Folkeskolens Prøver. I forbindelse med fritagelse for de nationale overgangs tests udfyldes de udleverede papirer på mødet, som underskrives af ledelse, forældre og lærer/pædagog og returneres til sekretær. Drøftelse om deltagelse i Folkeskolens Prøver i 9. og 10.kl.
    Fast punkt til dagsorden: Deltagere forholder sig til, om eleven befinder sig i egnet skoletilbud.
  3. Mødedeltagere:
  • Forældre, kontaktperson samt socialrådgiver og familiebehandler, hvis der er sådanne tilknyttet eleven.
  • Ledelsen deltager som udgangspunkt i statusmødet og orienteres inden mødets afholdelse i forhold til væsentlige punkter og evt. beslutninger. I tilfælde af ledelsen ikke kan deltage aftales dette med medarbejdere og forældre.
  • PPR kan indkaldes i forhold relevant problematik. Opmærksomhed på om det specifikt er en psykologs deltagelse fra PPR, der ønskes.
  • UU-vejleder inviteres for elever fra 8.-10.kl.
  • Kontaktpersonen beslutter om der ønskes deltagelse af andre relevante fagpersoner.
  • Der kan deltage 2 medarbejdere fra klasseteamet.
  • Statusmødet er som udgangspunkt et fysisk møde. Der kan undtagelsesvist laves et virtuelt link ved specielle situationer, herunder til brug når samarbejdspartnere kommer langvejs fra, eller fremmøde ikke kan lade sig gøre på andre måder.

1. Statusmøder afholdes i okt. – nov. og indkaldes af Rindum Kjærgaard.

Mødeleder er ledelsen.

1. Senest 1 uge før mødet afholdes, sendes den udvidede meddelelsesbog samt dagsorden ud til mødedeltagerne. Den udvidede meddelelsesbog godkendes og evt. kommenteres af forældrene på mødet.
  2. Kontaktpersonen er ansvarlig for, at der skrives referat fra mødet. Referatet indeholder beskrivelse af elevens udvikling siden sidste statusmøde/skolestart, beslutninger og stillingtagen til elevens skoletilbud på Rindum Kjærgaard (revisitation). Referatet sendes til alle inviterede til statusmødet og PPR/Undervisning senest 14 dage efter statusmødets afholdelse.

Supervision / opfølgning:

1. Mødedeltagere: PPR, pædagoger og lærere. (Ikke forældre).
  2. Supervision i forhold til den udvidede meddelelsesbog afholdes løbende i løbet af vinteren/foråret, som opfølgning på statusmødet og den udvidede meddelelsesbog.
  3. Fagpersonerne sparer med hinanden og sætter i samarbejde fokus på elevens udvikling.

Skole-hjem-møde:

1. Mødedeltagere: Forældre, pædagoger og lærere (evt. PPR, hvis det ønskes af kontaktlærer/-pædagog)
  2. Tidspunkt: Forår eller når det er nødvendigt. Kan indkaldes af både skole og forældre/samarbejdspartnere.
  3. Mødet tager udgangspunkt i erfaringer siden statusmødet. Mødeformen ift. tidspunkt og mødedeltagere er fleksibel og vælges af kontaktvoksen i forhold til relevans.
  4. Der laves evt. beslutningsreferat såfremt det vurderes nødvendigt.

Revideret på PU november 2021

Principper for elevers deltagelse i samtaler og møder.

Elevsamtale:

Eleverne deltager så vidt muligt i jævnlige samtaler gerne ugentligt som en del af fast skema.

Samtaler, hvor der kan fokuseres på:

• Hvad der er sket i ugen på skolen og hjemme.
  • Elevens oplevelse af positive, negative hændelser.
  • Tanker, ønsker og mål.
  • Andet.

Samtalerne tager udgangspunkt i elevens alder, kognitive niveau og diagnosemæssige udfordringer.

Skole –hjem samtale/ statusmøder:

Elever kan fra 0-6. klasse deltage i en del af skole-hjemsamtalen. Gerne i første del af samtalen, hvorefter mødet fortsættes uden elev.

Elever fra 7. – 10. klasse deltager som udgangspunkt i skole-hjemsamtalen. Her kan det ligeledes gøres som en del af samtalen.

I forhold til statusmøder er det hensigtsmæssigt, at eleverne af kontaktvoksen orienteres og høres i forhold til indhold af  den udvidede meddelelsesbog, kort før statusmøde afholdes. Forældre bør også gennemgå "Fokuspunkter til statusmøde” på dagsordenen, sammen med deres barn.

Samtalerne tager også her udgangspunkt i elevernes alder, kognitive niveau og diagnosemæssige udfordringer.

Vedtaget på:

PU oktober 2019.