Autisme grundprincipper

Pædagogisk målsætning for autismeafd.

Specialafdelingens målsætning er, i samarbejde med forældrene, at skabe et læringsmiljø, hvor målet er udvikling, trivsel og fællesskab under hensyntagen til den enkelte elevs funktionsniveau.

Dette søges opnået gennem et overskueligt, struktureret miljø, hvor der er få nære voksne omkring den enkelte elev.

Herunder:

• at højne den sociale kompetence
  • at øge selvstændighed, selvindsigt og selvhjulpethed
  • at udvikle bedre sprogforståelse og sprogbrug
  • at udvikle arbejdsvaner og forbedre koncentration og opmærksomhed
  • at udvikle relevante skolefærdigheder i overensstemmelse med folkeskoleloven
  • at oplære i specifikke livsduelighedsdiscipliner
  • at forberede overgangen fra skoletid til ungdoms- og voksenliv

Den pædagogiske praksis er anerkendende pædagogik med fokus på den enkelte elevs forudsætninger, ressourcer og motivation.

Vi tager blandt andet udgangspunkt i følgende principper:

• Være nysgerrig og anerkendende i forhold til den ”autistiske kultur” (særlige karakteristika og adfærdsmæssige kendetegn)
  • Visualisering – for eksempel i form af dagsskemaer og arbejdsplaner
  • Tydelighed og struktur
  • Overskuelighed, regelmæssighed og forudsigelighed

Derudover indgår social færdighedstræning som et væsentligt element i det pædagogiske arbejde. Social færdighedstræning har til formål at øge evnen til at forstå og dermed håndtere kommunikation mellem mennesker.

Endvidere bruger skolen tænkning omkring ”low arousal” hvor det er vigtig at være opmærksom på konfliktniveau, stress faktorer og påvirkning af den relation eleven indgår i.