ADHD - pæd. grundprincipper

ADHD - Pædagogiske grundprincipper

”Eleverne skal mødes med anerkendelse og respekt. Der etableres en tæt voksenkontakt, hvor eleverne møder tydelige, forudsigelige og troværdige pædagoger og lærere, som tager ansvar og står fast. Dagligdagen skal være struktureret og præget af en målrettet pædagogik, som tager udgangspunkt i elevernes kompetencer og potentialer.” (Fra skolens målsætning).

1. Vær altid rolig og afslappet.
  2. Tal med lav stemmeføring.
  3. Stop barnets uhensigtsmæssige handlen. Du er den bremse, de ikke selv har.
  4. I konfliktsituationer: Først når barnet er faldet til ro, kan der forhandles om, hvordan fremtiden skal forløbe.
  5. Gå evt. væk fra barnet, så det får tid og ro til at falde ned. Navigation skal ikke læres i en orkan.
  6. Synes en fysisk konfrontation med barnet uundgåelig husk da altid på skolens procedure ved magtanvendelse.
  7. Vælg dine kampe med omhu.
  8. Sig ikke ting, som sårer barnet og stil ikke konsekvenser i udsigt, du ikke er parat til at gennemføre.
  9. Brug ikke ironi, med mindre du er helt sikker på, at barnet forstår dig.
  10. Bevar en god humoristisk sans i omgang med barnet.
  11. Glæd dig over barnets egen humor og kreativitet.
  12. Beløn god adfærd frem for at straffe dårlig.
  13. Benyt bedstemor-princippet i opdragelsen: først arbejder vi, derefter leger vi.
  14. Planlæg i god tid for barnet. Advar om sceneskift. Gør det klart for barnet, hvad du forventer af det.
  15. Vær klar til at tilgive, så barnet kan komme videre. Mange af vore børn mangler evnen til at sikre indre kontrol og skaber ikke de uheldige situationer af ond vilje.

Og husk så: ”De børn, der behøver mest kærlighed, vil ofte være dem, der efterspørger den på den mest uhensigtsmæssige måde”.

Læs ovenstående igennem engang imellem. Det er let at glemme principperne i dagligdagen.