Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Faglighed, test og prøver

FAGLIGHED, TEST OG PRØVER PÅ RINDUM KJÆRGAARD

 

Faglighed og faglig dialog.

For at sikre den fortsatte faglige udvikling, er skolens ledelse og skolens vejledere indenfor dansk og matematik i aftalt dialog gennem hele skoleåret. 

Dialogen tager udgangspunkt i 2 årlige møder, hvor ledelsen indkalder til møde med nedskrevet dagsorden og referat. Indholdet til disse møder er skolens daglige faglige arbejde, hvor elever med særlige udfordringer arbejder indenfor folkeskolens faglige rammer. 

Skolen er endvidere i samarbejde med kommunens 2 konsulenter indenfor dansk og matematik. Skolens vejledere og relevante faglærere deltager i fælles kommunale kurser. Dansk og matematikkonsulenterne kan deltage i de 2 årlige dialogmøder på skolen og er ellers tilgængelige omkring det faglige arbejde på skolen. 

Skolen afholder 2 årlige fag dage indenfor dansk og matematik, hvor alle skolens lærere deltager. Dagene er til faglig inspiration, og indhold aftales mellem ledelse og de respektive faglige vejledere. Der kan indhentes inspiration og emner hos kommunens fagkonsulenter, som også kan inviteres til disse dage.   

Beskrivelse af test og evalueringspraksis. 

Generelt er det Rindum Kjærgaards ambition i videst muligt omfang at leve op til Undervisningsministeriets krav og forventninger vedr. deltagelse i test og prøver. 

Test og prøver kan dokumentere en faglig progression hos skolens elever, og samtidig være et værktøj, som skolens undervisere kan anvende i arbejdet med at tilrettelægge en undervisning, der tilgodeser individuelle behov hos den enkelte elev.

På Rindum Kjærgaard deltager elever som udgangspunkt i Folkeskolens Nationale Overgangstest efter nedenstående skema udarbejdet af Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM).

Elever kan fritages fra deltagelse i Folkeskolens Nationale Overgangstest efter skolelederens konkrete og individuelle vurdering og med forældres samtykke, hvis det vurderes, at det ikke er hensigtsmæssigt for elevens trivsel og udvikling at deltage[1]. (jf.  Vejledning om Folkeskolens Nationale Overgangstest stk. 6.5 - BUVM)

Evt. fritagelse tager udgangspunkt i elevens PPV og kan eksempelvis skyldes elevers manglende forudsætninger for at deltage i undervisningen, personlige udfordringer, faglige vurderinger fra faglærer, PPR eller andre mm.

 

 

Et kendetegn ved årgange og klasser på Rindum Kjærgaard er små årgange og små læringsmiljøer. Dette kan resultere i opsigtsvækkende data i forbindelse med fritagelse fra test. Fritages to elever ud af en årgang på fire elever, vil det resultere i en umiddelbart opsigtsvækkende fritagelses kvotient på 50 pct.

Det er vigtigt at være opmærksom på at kigge bag denne type tal. Bl.a. derfor mødes ledelse og skolens vejledere i dansk og matematik to gange årligt, med henblik på dialog om praksis vedr. test og vejledningspraksis på Rindum Kjærgaard. Herudover kan forvaltningens konsulenter indkaldes efter behov. 

Overblik over obligatoriske nationale overgangstest:

2. kl.: Dansk læsning og matematik
3. kl.: Dansk læsning
4. kl.: Dansk læsning og matematik
6. kl.: Dansk læsning og matematik
7. kl.: Matematik
8. kl.: Dansk læsning og matematik

Uanset deltagelse i Folkeskolens Nationale Overgangstest, testes elever på Rindum Kjærgaard årligt efter skolens lokale evalueringsprincipper i dansk og matematik. Disse tests vælges af faglæreren ud fra elevens forudsætninger. Dette skal forstås således, at testen ikke nødvendigvis matcher elevens faktiske klassetrin. 

Enkelte elever kan være ”ikke testbare” i en periode. Det kan eksempelvis gøre sig gældende for elever med vedvarende stort skolefravær, svære adfærdsudfordringer, angst eller lignende problematikker.

Lokale testresultater sendes til skolens sekretær, der arkiverer i elevsagen i Aula og e-doc, ligesom der i den udvidede meddelelsesbog redegøres for skolens lokale evaluering.

Plan for Folkeskolens Prøver (FP)

Målsætning.

Som udgangs kan eleverne på Rindum Kjærgaard tilmeldes FP i både 9. og 10. klasse. Der kan være forskellige forhold hos eleven og elevens skolemæssige historik, som kan udfordre deltagelsen. Samtidig kan det være en udfordring for Rindum Kjærgaard at fastholde en prøveerfaring hos faglærere og skabe et fast fundament, herunder årsplan og forberedelse til prøveafvikling i det specifikke fag, da det ofte er meget varierende fra år til år, hvor mange elever, der kan gå til prøve og i hvilke fag. 

Ramme.

Som specialskole arbejder skolen alsidigt og specifikt i det faglige arbejde med hensyntagen til elevens kompetencer og udfordringer. Skolen tilbyder undervisning i fagrækken på det gældende alderstrin, hvilket kan gøres målrettet, emnebaseret, sammenlæst eller tilpasset eleven på anden vis. 

For at kunne samle den faglige indsats i en klasse med individuelle behov, eksempelvis: dispenserende skoledag, individuelle skemaer og 1:1 undervisning, altså en generel hensyntagen til elevernes særlige udfordringer, har skolen særlig fokus på dansk, matematik og engelsk i forbindelse med FP. FP i disse fag tilbydes som en del af skolens egen afvikling af FP. Det vil sige, at skolen kan tilbyde obligatoriske prøver skriftligt/mundtligt i disse 3 fag indenfor egne rammer. Prøverne tager udgangspunkt i elevernes faglige arbejde her på skolen, de faglige læringsfælleskaber, der kan etableres og med skolens egne lærerressourcer. Der kan etableres målrettede læringsgrupper på tværs på skolen i forhold til prøvedeltagelse. Der er specielt fokus på dette, når der er et samlet overblik over antal elevers deltagelse for årets tilmeldte til FP.

Tilgang af elever på Rindum Kjærgaard foregår løbende og elever starter på skolen på forskellige trin. Den obligatoriske praktisk/musisk valgfagsprøve, som vælges i et to-årigt forløb i 7.kl. og prøveafvikles i 8.kl., afvikles derfor kun, hvis det er muligt og hensigtsmæssigt for den enkelte elev. I forhold til skolens organisering og fokusering af ressourcer kan eleven kun vælge et enkelt valgfag.

Samarbejde med andre skoler:

Har eleven mulighed og ønsker for en større andel af FP, kan der laves prøveaftale med Ringkøbing Skole, hvor eleven tilmeldes det specifikke fag og følger undervisningen i en klasse på Ringkøbing Skole og går til prøve der. 

I forhold til 10. klasse har Rindum Kjærgaard samarbejde med kommunens 10. klasses center. 

 

Beslutning om prøvedeltagelse.

Elev, forældre og skole beslutter i tæt samarbejde, hvilke prøver eleven skal deltage i. For 9. og 10.kl. elever drøftes FP ved det årlige statusmøde, hvor aftale for tilmelding til FP udfyldes. Husk at inddrage UU og uddannelsesplaner. Der tilmeldes ud fra et realistisk mål, men er der tvivl, tilmeldes eleven og kan så frameldes ved den endelige tilmelding i februar måned.

Det er vigtigt der er en løbende kommunikation mellem elevens faglærer, kontaktperson og elev/forældre frem til prøves afholdelse.

 

Prøvedeltagelse på særlige vilkår. 

På Rindum Kjærgaard tilmeldes alle elever til FP under ”prøver på særlige vilkår”. Formålet er at sidestille eleven med andre elever i en prøvesituation. Der er ingen ændring i prøvens faglige niveau, men i stedet gives særlige rammer og vilkår i form af ekstra tid og hjælpemidler.

Det er den enkelte faglærers opgave at tilrettelægge dette og have kendskab til mulighederne i prøvefaget.

 

Ressourceperson til Folkeskolens Prøver.

For at have overblik over og kendskab til retningslinjer, afsættes der på skolen mindst en medarbejder som ressourceperson. Der aftales med ledelsen, hvad arbejdsopgaverne er, og der afsættes passende puljetimer til dette. Ressourceperson koordinerer, med skoleleder og sekretær, processen for FP og er med til lave aftaler, koordinere og skabe samarbejde for personalet på tværs af skolen. 

 

Skoleudtalelser. 

På Rindum Kjærgaard udarbejdes et bevis med udtalelser når en elev forlader skolen efter 8., 9. og 10.kl. Udtalelsen skal for det enkelte fag udtrykke i hvor høj grad eleven har nået de opstillede mål for undervisning i faget. Har eleven taget folkeskolens prøve i faget med alle delprøver, indskrives prøvekarakteren i stedet for en udtalelse. Har eleven taget delprøver af faget, indskrives karakteren for delprøven i faget samt udtalelse for faget.

 

Fælles tiltag på tværs af det specialiserede område:

  • Faglig fælles dag: Det er en udfordring for den enkelte skole og den enkelte faglærer at have overblik og opdateret prøveerfaring. Derfor arrangeres der hvert efterår en faglig sparringsdag, hvor involverede medarbejdere fra det specialiserede område mødes. Dagen arrangeres af ledernetværket på det specialiserede område.  

 

  • Censor afklaring: Rindum Kjærgaard samarbejder med Special Center øst og Special Center vest om censorfordeling/udlån ved de mundtlige prøver.

  • Fælles platform for prøveafholdelse: Der er etableret et fælles forum på I Office365 under Teams, hvor personalet kan udveksle erfaringer, årsplaner, tips og etc.  

 

Revideret Rindum Kjærgaard 01.02.2024