Valgprocedure for Rindum Kjærgaard – gældende fra 2014:
Valgtidspunkt:
Der foretages valg af 3 forældrerepræsentanter, 3 forældresuppleanter og 2 medarbejderrepræsentanter hvert 2. år, valget skal dog være afsluttet senest 2 uger før sommerferiens start.
Procedure:
- Valgbestyrelsen består af skolens leder som formand, formanden for den nuværende bestyrelse og et forældrevalgt medlem af den nuværende bestyrelse.
- Valgbestyrelsen inviterer til valgmøde via opslagstavlen i Aula senest 4 uger før valget.
- Valgmødet afholdes senest 2 uger før valget.
- Regler for, hvem der har valgret og hvem der kan vælges, meldes ud sammen med invitationen.
- Valglisten offentliggøres på skolens kontor 3 uger før valgmødet.
- Valglisten er først korrekt når visitationsudvalget har færdiggjort visiteringen til Rindum Kjærgaard. Det er derfor forudsat, at dette er sket inden udgangen af april.
- Indsigelser og anmodning om optagelse på valglisten, skal ske til skolens ledelse senest 5 skoledage før valgmødet.
- Forældre som ikke er optaget på valglisten 5 skoledage før valgmødet er ikke stemme-berettigede eller valgbare.
- Kandidatopstilling kan senest afleveres på valgmødet.
- Såfremt ingen forældre deltager i valgmødet, skal valgbestyrelsen udvælge og spørge blandt kandidaterne om hvem, der ønsker at være forældrerepræsentanter og –suppleanter.
Afstemning:
- Der stemmes via elektronisk anonym afstemning i Aula.
- Hver stemmeberettiget har 1 stemme.
- Elektronisk afstemning foregår i tidsrummet på 5 skoledage før valgdato.
Fredsvalg:
- Effektueres på valgmødet eller såfremt der 14 dage før valgdatoen ikke er flere opstillede end der mangles i bestyrelsen og som suppleanter. Dog senest 5 uger før sommerferiens start.
- Fredsvalget er først endeligt når alle kandidater er enige i aftalen og skriftligt meddeler dette til valgbestyrelsen, og når valgbestyrelsen har godkendt dette.
Opgørelse af valget:
- Optællingen foretages af skolens ledelse og sekretær.
- Optællingen skal være færdiggjort senest 5 skoledage efter valget.
- De 3 forældre som får flest stemmer vælges til forældrerepræsentanter.
- De 3 forældre som får flest stemmer efter de bestyrelsesvalgte, vælges som suppleanter i rækkefølgen efter flest stemmer.
Bekendtgørelse:
- Valgresultatet offentliggøres på skolens hjemmeside og Aulas opslagstavle senest 5 skoledage efter valget, dog senest 2 uger før sommerferiens start.
Klager over valget:
- Klager over valget skal være valgbestyrelsen i hænde senest 5 skoledage efter bekendtgørelse.
Konstituering og tiltrædelse:
- Den nye skolebestyrelsen skal konstituere sig på 1. bestyrelsesmøde efter 1.8.
- Den nye skolebestyrelse træder i kraft pr. 1.8. i indeværende valgår og er gældende 2 år frem.
Vedtaget i Dagtilbud og Undervisning d. 2. april 2014.