Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skolefravær

Beskrivelse af indsats i forbindelse med skolefravær.

Skolefravær /skoletilbagetrækning er også del af udfordringerne på Rindum Kjærgaard, og vi ved, hvilke konsekvenser det kan have for børns personlige, sociale og faglige trivsel. En del af de elever, der visiteres til skolen, har inden skolestart udviklet skolefravær og ikke været en del af egen skole gennem en længere periode. Denne udfordring kan følge eleverne gennem deres fortsatte skolegang i forskellige perioder. 

Vi tror, at alle børn har et ønske om at deltage i en almindelig dagligdag med indhold, social kontakt og personlig udvikling. Af forskellige årsager magter nogle børn ikke dagligdagen. Vi vil reagere, når vi ser symptomer på skolevægring og sammen med netværket omkring eleven forsøge at etablere en indsats.

Vi vil arbejde forebyggende, støttende og indgribende.

Vi vil arbejde mod, at eleven kan indgå i undervisning på skolen.

Vi samarbejder med hjemmet og elevens netværk, herunder professionelle fagfolk: PPR, socialrådgiver, familievejledere og anden indsats i hjemmet. 

Vi afsøger viden om de enkelte elever i form af udredning, test og udtalelser og gennem samtale med eleven, hvis det er muligt. Vi inddrager familien og netværket, som en vigtig samarbejdspartner. 

Vi er specialiserede i at arbejde med skolevægring inden for specialområdet, hvor vi har et personligt, socialt og fagligt fokus i indsatserne. 

Hos en andel af elever med skolevægring kan man se et sammenfald med diagnoser inden for autismespektret, angst, belastningsreaktion og ADHD. Vi har faglige kompetencer og forudsætninger for at udforme tiltag for elever, der har komplekse psykiske og adfærdsmæssige vanskeligheder. 

Vi søger løbende nyeste viden og holder os opdateret på forskning inden for området.

Vi forsøger at sikre en koordineret og pragmatisk indsats med kontinuitet uden, at der skiftes personale med mindre det giver mening i løbet af forløbet. Skolefravær kræver en åben, individuel og fleksibel tilgang, hvor der kan være mange vinkler og forskellige indsatser. Samtidig er det vigtig at koordinere og samle indsatsen. Derfor har skolen oprettet en koordinator funktion, som har til opgave at samle indsatsen på både den konkrete indsats, mødeaktivitet, koordinering og samarbejde med familien. I de enkelte sager er det vigtigt, at der findes en central tovholder. 

Koordinatoren er i tæt samarbejde med ledelsen på Rindum Kjærgaard og de enkelte klasseteam, således vi kan prioritere den rigtige indsats, når det er nødvendigt. 

 

Rindum Kjærgaard, februar 2023