I Ringkøbing-Skjern Kommune overgår vi i skoleåret 2026/2027 til en ny korttype til skolebussen. Det nuværende Skolekort bliver erstattet af det nye Basiskort. Det betyder, at alle elever får et nyt kort efter sommerferien.
For jeres barn betyder det i hverdagen stort set det samme som før, men der er alligevel et par praktiske ændringer og vigtige regler, som I skal være opmærksomme på.
Praktisk information om det nye kort, som de får efter sommerferien
- Kortet skal genbruges år efter år: Der er ikke længere trykt en udløbsdato på kortet. Det skal derfor ikke smides ud før sommerferien. Skolen sørger for at forny kortets gyldighed digitalt til hvert nyt skoleår.
- Hurtig aktivering: Kortet virker med det samme, når skolen har bestilt det. Der er ingen ventetid og I skal ikke selv aktivere kortet.
- Tjek ind og ud på det gule punkt: Eleverne skal fortsat tjekke ind og ud på rejsen (det kaldes nu at ”tappe” ind og ud). De gamle blå punkter i bussen er væk og erstattet af et gult punkt.
Gældende regler for brug af kortet:
- Personligt kort: Kortet er strengt personligt og må kun bruges af jeres eget barn.
- Gælder kun i RKSK: Kortet er kun gyldigt til buskørsel inden for Ringkøbing-Skjern Kommunes grænser.
Det gælder også til Midtjyske Jernbaners tog rute 92, på strækningen indenfor Ringkøbing-Skjern Kommunes grænser.
Hvis barnet skifter skole eller flytter:
- Skoleskift i kommunen: Skifter jeres barn til en anden skole i Ringkøbing-Skjern Kommune, tager barnet blot sit Basiskort med. Det virker automatisk på den nye skole.
- Flytning fra kommunen: Hvis jeres barn flytter helt væk fra Ringkøbing-Skjern Kommune, skal kortet afleveres tilbage til skolen. Hvis det ikke afleveres, bliver det spærret digitalt.
Skolen udleverer det nye Basiskort direkte til jeres barn, så snart vi modtager det.